
Het goede gesprek
Missie, visie, strategie en dan doen.
Missie, visie en strategie als basis voor succes. Een oranje, opportunistisch, team was bekend met Management Drives en door de inzichten dagelijks te gebruiken met behulp van de MD APP verliep de samenwerking en vooral de onderlinge communicatie echt al stukken beter. De vraag waar men nu mee zat was een heel andere. De markt verslechterde, ieder MT-lid voelde dat aan, en iedereen was op z’n eigen manier bezig proactief in te spelen op de veranderingen, het tij te keren, kansen te zien en kansen te pakken. Alleen rende iedereen alle kanten op.
Aan de hand van het drie-stappen-model van Management Drives konden we laten zien dat de oplossing van het probleem niet lag in nog meer ondernemerschap en kansen proberen te pakken. De oplossing lag juist in de andere 5 kleuren:
- Zorgen voor voldoende binding en een gezamenlijke identiteit
- Een punt op de horizon bepalen, waar men over 3 jaar wilde staan
- Keuzes maken wat wel en wat niet binnen de focus viel
- Afspraken maken over de manier waarop de doelen bereikt moeten worden
- Luisteren naar elkaar en voldoende afstemmen
Dit als aanvulling op de stap “Concrete ambities, doelen en resultaten benoemen”.
Deze stappen hebben we samen met het team gezet in 1 dag. We hebben deze stappen ook direct ter plekke vastgelegd. De grootste waarde was het gestructureerde gesprek. Teruggaan naar de eigen identiteit en het bepalen waar we over 3 jaar wilden staan plaatste alle acties in het juiste perspectief.
Het maken van keuzes zorgde voor focus. Het maken van afspraken en het afstemmen zorgde voor samenhang, realiteitszin en zekerheid dat acties ook werden uitgevoerd. De grootste waarde zat in het voeren van het goede gesprek, de rust die daarvan uit ging en het praktische plan dat hieruit voortkwam. De matrix met de 6 kleuren bood de structuur en iedereen wist direct wat we bedoelden als we bij een kleur stilstonden.
Ervaring geschreven door
